Mar 17, 2009

loghat


arahan: sila baca dengan memanjangkan bunyi aaaaa.....


tetiba aku teringat time blaja dulu. kawan-kawan aku datang dari serata pelusuk dunia asia tenggara jer----indonesia jer pun...janji adooo kawan dr sana...tak kisah ler..



aku bukan nak citer pasal koleksi kawan ke apa menda....nak cakap taip pasal dialek member-member aku nie.

dalam banyak-banyak dialek kat Malaysia nie, dialek yang paling comel pernah aku dengar adalah dialek orang sabah. aku rasa bila diorang cakap sangat-sangat la comel. hehe

diorang nie suka giler letak perkataan bah kat belakang ayat...

mau pegi mana bah? -----ala2 cam promote negeri sendiri ajo...
hehehe..lepas 2 bile diorang pronounce certain word...bunyi nyer kelakar giler.----bagi aku la..

pernah member aku...sebut laptop jadik "laptup"----hehhehehee haniza tamin

sabah dah habis...utara plak.

pernah skali tu....kononnya aku nak ler jugak try cakap dlm loghat utara..nak dijadikan cerita, aku suh la member aku nie ajar aku cam ner cakap dalam loghat orang kedah...

so diajarnyer la aku....ayat dia xder ler susah mana pun....cuma cakap

hang nak p mana? jer kot. akibat daripada kekeluan lidah aku, dialek utara aku terus menjadi seperti dialek orang siam...hmmm? ---sedih jadik orang kuala lumpur.

dialek kolumpur ----aku rasa la kot?

orang pernah cakap kat aku, orang kolumpur nie tak der loghat dan dialek sendiri. orang cakap orang kolumpur nie tak der keunikkan dalam segi berbahasa. halooo ni yang aku naik berbulu ni...sapa kata orang kolumpur nie xder dialek? marah betul aku nie...hehehehehe

dialek orang kolumpur.... senang jer...just tukar semua perkataan yang berakhir dengan huruf a kepada huruf e. faham?

contoh:

saya = saye
kita = kite
semua = semue
mana = mane
gaya = gaye
apa = ape


etc.

hahahahaha..memandai-mandai jer aku nie...hehehehe..xnak kalah!

kawan dari kelate...hmmmm no komen. langsung aku xfaham apa yg diorang cakap...aku slalu angguk jer kalo diorang cakap.



p/s: baru blaja cam ner nak wat strike



17.03.09

7 comments:

Cik Nazaitul Nadia @ Cik SesuciQiellah said...

cehhhh memang kemain memandai laie ang wakkaak

p.a.k.w.e. said...

gitew lah agus
nak jadik cikgu loghat plak
hahahaha
mana ada bahasa KL
itu bahasa baku sebenarnyer

rizz said...

hahahah betui ckp pakwe tu ekekke

b-boy said...

tu bahasa melake lee.. ape le..
meh le.. besau bebenor tulisannya ittew.. wakakakakaka

Agus Johns said...

huhuhuhuhuu..sedih jadik org k.l
xder bahasa sendiri...
:(

tapi dlm hati tetap itu bahasa k.l
xpeduli...
hehehe
:)

b-boy said...

hahahahaha.. gegeh tu nak pertahan fakta... wakakakakaka bagus.. shabas mista sahab!!!

MaS-HaNa said...

ala apo susah eh ekau buek lah bahaso sondiri.... kalau orang tak paham dulik an.. janji ekau jo yang paham... wakakkakka