Jun 1, 2009

Overhaul kete ku!

dalam banyak-banyak benda yang aku kena buat (aku punya chores la kan), antara yang paling aku xsuka buat adalah pergi menghantar kete untuk diservis. tapi disebabkan aku yang rajin menggunakan kete, so aku ler yang kena g servis. bukan xsuka sebab kena spent duit ker apa, tapi kena mengadap muka mekanik yang servis kete aku.

masa mula2 dulu, masa dipaksa oleh abg aku utk pergi antar servis kete, knowledges aku terhadap kete nie boleh dikatakan menghampiri 0%. Yang aku tahu kete aku jalan. itu aje. tapi setelah beberapa sesi servis and kete breakdown!, pengetahuan aku terhadap kete jugak meningkat. tahu la pasal minyak itam, bateri kete, radiator, oil filter, spark plug etc.. tapi xder ler sampai tahu nak repair. just tahu nak tgk n nilai samada kete itu perlu direpair atau tidak.


ini bukanlah overhaul kete yang dimaksudkan.

so beberapa minggu yang lepas, aku pergi la servis kete. aku pergi la ke kedai yang slalu aku g. sampai2 tgk banyak la pulak ketenya...malas plak nak tunggu. so aku g la round2 kat area situ. ada plak kedai baru. so aku pun g la servis kete kat situ.

antara sebab aku xsuka g servis kete:
  1. kita hanya nak tukar minyak hitam n oil filter.....(around rm60++) tiba2 si mekanik ni " Encik ni rosak. itu rosak, Encik kasik letak coolen dlm radiator. Encik tayar alligment sudah lari, encik power steering oil dah kurang, encik ni rosak itu rosak, encik kipas sudah berenti...hampir kesemua parts yang dlm enjin tu sudah rosak. tapi yang pelik..kete yg aku guna itu masih dlm keadaan baru kot? n memang xder masalah langsung. kete jalan smooth ajo...tapi semua rosak? pelik!
  2. aku kena mengadap la muka enjin 2. tgk mekanik tu gondam aku nyer enjin. bosan!!!
  3. perbualan antara encik mekanik dengan aku yang kadang aku langsung xfaham! sebab majoriti en.mekanik nie chinese. so pelat nyer tu kadg2 melampau..so slalunyer aku iyer kan ajo.
  4. Bila dah aku iye kan ajo..sampai bill yang suppose hanya rm60++ jadik rm 160++. tension kena la g bank cucuk extra duit lagi!
ingatkan dah habislah satu masalah bila dah servis kete, rupanya tidak! kena aku telah terlebih gondam oleh en.mekanik itu. En. Mekanik itu telah berbesar hati membocorkan tiub ke radiator yng menyebabkan aircond aku xberfungsi and temperature kete aku naik secara mendadak. bukanlah nak menuduh ke apa..tapi sebelum itu, kete aku dalam keadaan yang amat tip top. baru sahaja semua benda itew direpair oleg abg aku, masakan tiba2 jadi sedemikian rupa? hmmm....tertipu aku.

dah semalam check tgk enjin kete, berbau hanggit n asap mula kuar dari ekzos. So itu menandakan yang enjin kete kita dah termasuk air. akibat daripada membran yang bla bla bla bla bla.

so dah kena wat top overhaul.....huh!!! melayang duit aku! kalo murah xper...aku penah wat top overhaul masa pakai kete lama dulu...aku spend around rm600 kot. so xtau ler yang kali ni kena berapa? kering lah poket!!!!! CELAKAK!!!



try search "broke pockets" image kat google with "safesearch off"
image yang tiada kena mengena pasti akan kuar....hehehehe


moral of the story?

pergilah servis kete ke tempat yg slalu kita g. kalo ramai org? tunggu ajer....

5 comments:

farish izaryl @izreez said...

alah sian kat petani huhuk b d way chinese mmg cmtu nk mmjhnamkan kete pstu wat blk cas laen keji kan

Hezesuze said...

laaa nape htr servis kete kt kedai cina apek...itu mmg trick dowang ler..xkan ler petani xtau...ishh!

tp kalo htr kt abg pomen kita...garenti puas ati...abg pomen just tanya apa yg perlu dibaiki @ nak diservice aje...

kire service ikut kata apa yg custemer nak..pastu kalo ade part len yg rosak..abg pomen akan tnye dulu nak baiki ke idak...haaa gtew ler cara SG PINANG AUTO SERVICE melayan custemer...

P3tani is my nama said...

huhuh...tue la...lepas nie dah blaja dari kesilapan...

Aidy Shahiezad said...

len kali servis la kereta kat tempat yang di authorized oleh pengeluar kereta... insya-Allah dijamin selamat... ;)

Pojiepooh Abdullah said...

hoh!
Pojie mmg sama cam incik P3tani nih!
kueh pasal kete..
yg tau start, jalan..
sbb tuh nk servise sgala Pojie sanggup blk JOhor soh abah buatkan..
dia ramai geng kat sana, xleh tipu, so jimat sket..
hehehe...