May 3, 2009

Adik Peminta Derma

Beberapa hari yang lepas, aku ada ler pergi isi minyak di Petronas. Sedang aku mengisikan minyak ke dalam kereta aku..aku ternampak seorang budak yang berpakaian kemas dan mengenakan songkok sebagai aksesori tambahan (trend skang yer!!) sedang meminta derma. Nasib baiklah aku dah habis isi minyak sebelum budak itu sempat datang kat aku...sedang aku nak startkan enjin kereta aku itu, tiba-tiba aku teringat kisah yang pernah dialami oleh diri aku sendiri beberapa tahun yang lalu..

Beberapa tahun yang lalu.
kejadian berlaku di Petronas Bangi. Aku sedang mengisi minyak. Mood amat tidak baik pada waktu itu ditambah pula dengan cuaca yang amat panas.

Aku: Panas sungguh hari ini, kan lebih enak kalau ada udara yang sepoi-sepoi bahasa.
Hati aku: ye betul la...kalau ditambah hujan pasti lebih cocok!
Aku: Tak mau la ujan..susah nak drive. aku dah ler tak nampak..bahaya sih.
Hati aku: betul betul betul. bahaya! Lambat betul minyak nie masuk.

Tiba-tiba!

Adik Peminta Derma: Assalammualaikum bang?
Aku: Waalaikummusalam. (buat2 xendah sajo)
Adik Peminta Derma: Abang derma utk anak-anak yatim bang. dapat kelendar bang. dapat nie bang.....
Hati aku: serius aku xfaham apa yang ko cakap dik! malas aku melayan!
Adik Peminta Derma: Abang.....(muka sedih giler)
Aku: Dik! abang pun anak yatim dik!!!!! (dengan begitu tegas skali!)

-tersentap seketika adik itu, lantas mengundurkan diri dari diri aku!-

aku sangatlah kejam!

semenjak hari itu, bila aku pergi ke stesen minyak petronas itu, aku da xnampak adik peminta derma itu lagi...mungkin masih dalam keadaan sentap lagi kot!

owh adik peminta derma, maafkanlah diriku ini. sekiranya kau membaca blog ku ini!

tiba2 cam menyesal plak aku wat cam 2...huhuhuhhu.

10 comments:

rizz said...

hurmm fitrah manusia kan..rizz pnh je rase ape petani rse tuh..so xpyh r mnyesali.kite kna mju ke hdapan yo!

P3tani is my nama said...

hahaha yeke....

b-boy said...

sian budak tu..elok tumpangkan die balik g umah anak yatim.. cakap kat pengurus die.. budak ni sesat.. lagi afdal dari sentapkan budak tu.. lalalala

byabya said...

uishh.
biasa lahh tu,
teringat balik rse2 lama yg bt rse tk selesa pulak bila trgt blk kn?
:)

P3tani is my nama said...

yup betul2 sokong sama byabya.

milimilo said...

kdg2 budak2 ni kena paksa mintak derma cmtu..ntahla..lg bgos kalo dorg xwat cmtu tkot de yg xiklas nnti

P3tani is my nama said...

serius la milimilo...kdg2 ada budak yg terlibat dlm sindikit...kaya kan org lain jer..

Ivy Metaga said...

kalo dah perkara yang lepas apa bole buat huhu....tak bole plak buat u-turn hik hik...

iN said...

tapi kan lebih manis kalau ckp elok2 kan?

cuba kalau org buat kt u cam2?

suke tak?

gosh, if i ade sebelah u time tu..

i SLAP U BIG TIME ok?

darling, kalau kite xnak kasik pun ( xkisah le kalau rase sendikit ke, kena paksa ke, ape ke kan.. ) tpi xyah le show with such attitude!

:(

Hezesuze said...

biarlah kita besedekah dgn ati yg ikhlas...

tp skrg mmg byk cam menyamar ajo...tu yg kene hati2 gak ngan dak2 camni...

stiap ari jumaat htr pisang ajo kt surau or masjid tu bersedekah..lagi afdal